BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, August 18, 2010

antara yang terlibat..

Memang tidak dapat dinafikan, pemerdagangan manusia adalah suatu peristiwa yang menakutkan dan tidak dapat dilupakan bagi sesiapa yang terlibat dalam kejadian tersebut samada mangsa itu sendiri ataupun ahli keluarganya. Pada kebiasaannya, mangsa yang terlibat terdiri daripada golongan wanita, pemuda dan kanak-kanak.



Kanak-kanak merupakan mangsa utama bagi pelaku pemerdagangan manusia. Ini disebabkan kanak-kanak dianggap senang dikawal dan tidak berupaya untuk melakukan sebarang tindakan di luar jangkaan. Ini boleh dikaitkan juga dengan fikiran mereka yang belum matang, yang tidak dapat membezakan apa yang betul dan apa yang salah. Ini adalah kelebihan yang digunakan oleh penjenayah untuk menjalankan kegiatan mereka. Kanak-kanak biasanya dijual kepada orang kaya dengan tidak mengikut prosedur yang ditetapkan. Di samping itu, mereka juga dimanfaatkan untuk kegiatan pengagihan dadah.




Selain daripada golongan kanak-kanak, golongan wanita juga menjadi tumpuan bagi penjenayah. Golongan wanita yang lemah dan tidak dapat melindungi diri sendiri selalunya dipaksa membuat sesuatu yang tidak diingini seperti menjadi pembantu rumah yang tidak sah di sisi undang-undang, penjaga bayi yang tidak berlesen, GRO ataupun pelacur. Kehidupan yang dialami oleh mereka sangat dahsyat. Maruah wanita diabaikan dan hak-hak kaum wanita langsung tidak dihormati.

Manakala bagi golongan pemuda, mereka selalunya ditipu dengan muslihat yang diberikan oleh penjenayah. Penjenayah mungkin merancang satu penipuan seperti kerja di luar Negara yang dapat mengaut keuntungan yang besar dengan cepat. Pemuda-pemuda yang terpengaruh dengan tipu muslihat tersebut akan dipergunakan untuk melakukan perbuatan yang melanggar undang-undang. Pada kebiasaannya, tugasan yang diberi ialah menjual pil estacy atau mengedar heroin di tempat awam seperti disko atau pub. Pemuda tersebut akan terperangkap dengan penipuan dan akhirnya tidak dapat melepaskan diri.




(205244)

0 comments: